تبلیغات
گروه آموزشی عربی راهنمایی متوسطه 1 منطقه 2 شهر تهران

گروه آموزشی عربی راهنمایی متوسطه 1 منطقه 2 شهر تهران
هرکه توانش بیشتر ، ادعّایش کمتر و هرکه توانش کمتر ، ادعّایش بیشتر
نویسندگان
قسمت اول بررسی کتاب

دردرس ٥ و٦ عربى نهم فعل نهی

مطلع جلسه

آنچه  یک دیدن کند ادراک آن/سالها نتوان نمودن بابیان

بهترین شیوه تدریس درس ۵ و۶ نمایشی است

از مشکلات ما در  سیستم آموزشی  کتبی بودن امتحانات زبان های خارجی است،
چه عربی وچه انگلیسی

راز موفقیت کشورهای دیگر چیست؟
اینکه مبنای آنهاشفاهی است زیرا زبان گوش دادنی است
دانش آموز ضعیف با گوش کردن یاد می گیرد
مبنای ما باید الدرس حرف والتکرار الف
باشد

دردرس ۶ دبیر میتواند باشیوه بیان خود دانش آموز رابه وجد بیاورد یا دافعه ایجاد کند.

توجه به این نکته که دریاد گیری زبان چه نکاتی لازم است
ودانش آموز درفهم زبان چه نیازهایی دارد
اگر بخواهیم زبان رایاد بگیریم باید بدانیم اصطلاحات زبان مقصد چیست
مثلا فرودگاه بین المللی جده درعربی میشود فرودگاه جده بین المللی
مطار جدة الدولی

یا السلام علینا وعلى عباد الله الصالحین در فارسى میشود سلام بربندگان خدای صالحان که باید بداند میشود بربندگان صالح خدا
اینها رالازم است بداند اما اینکه این کلمه چه نوع اضافه ای است اقترانی ،ملکی ویا..... کمکی دریادگیری زبان نمیکند

درس هفتم درباره ادیسون وموفقیتهای او ست درحالیکه در دوران تحصیل بارها ازمدرسه اخراج شده بود.

درس هشتم کاملا مکالمه است ودیالوگ ذکر شده یک گفتگوی واقعی بین راننده ومسافری بود که استاد باشنیدن این گفتگو متن درس رانوشته اند.
جالب است که مسافر توانسته با گسترش دایره لغت با راننده عرب زبان ارتباط برقرارکند ومنظور خود رابرساند

درحالیکه جایگاه فاعل ومفعول رانمیدانست واظهار کرده عربی راازدرس ومدرسه یاد نگرفته بلکه لغت حفظ کرده و ازاین طریق یاد گرفته

گاهی وقتها ما کاربرد کلمه رابلدیم ودرست حرف میزنیم
اما نمیتوانیم توضیح دهیم که چه اتفاقاتی افتاد که اینچنین شد
گاهی این بحثها درفهم ربان هیچ تاثیری ندارد

دانش آموز باید بداند کدام فعل ماضی/مضارع/امر ویا نهی است
اما اینکه این فعل مبنی بر چیست نیازی به یاد گیری ندارد
خصوصا مطالبی که خود علمای نحو هم اختلاف نظر دارند


ماضی استمراری درعربی

خوشبختانه بچه ها درفارسی قبل از عربی یاد گرفته اند واین هماهنگی بین کتابهای عربی وفارسی است

فارسی از عربی درفعلها متنوعتر است

درفارسی ماضی استمراری وبعید کاملا مشخص است
امادرعربی قرینه ها مشخص میکند

درعربی وجه غالب درماضی نقلی استفاده از اسم فاعل است
انا جالس یعنی من نشسته ام

درس ۹ متون علمی است زیرا بچه ها طالب تنوع هستند ولازم بود که انواع متون باشد

درتدریس آزمایشی بحث یادگیری عدد معطوف  مثل خمسه عشرین شکست خورد،بنابراین یادگیری نیم وربع که ساده تر است بعنوان ساعت خوانی ضروری شناخته شد.


درهشتم فقط یاد گیری عدد ترتیبی با مقدمه ساعت خوانی آموزش داده شد،اما یادگیری ساعت درهشتم هدف نبوده است

درنرم افزار بر فراز آسمان تمام نیازهای دبیر دیده شده و خوب است همه مناطق دراختیار دبیران خود بگذارند

تمام کلمات هفتم وهشتم ونهم وقواعد آن
دردهم تکرار میشود

معرفی پرسش گروهی

 بچه ها باهم امتحان میدهند وجواب رامیدهند ویک نفر
به نمایندگی از طرف بقیه جواب میدهد ونمره برای همه منظور میشود


اگر دانش آموزی خوب خواند ویاد گرفت وترجمه کرد مابه هدف رسیدیم

دبیر طوری برنامه ریزی کند که درجلسه اول تاسر تمرینات را تدریس کند

دانش آموز هرچه که میخواند رابعنوان شفاهی حساب کنید چون زمان برای برگزاری امتحان شفاهی مستقل نیست

سوال راطوری طراحی کنید که خود بتوانید جواب دهید

ازاین تفکر دوری کنید که سوالات را همه میتوانند جواب دهند پس سوالات راپیچیده کنیم تا ارزش درس حفظ شود.

بعضی از دبیران با پیچیده کردن سوالات خود نیز به اشتباه میفتند
ومجبور به توجیه میشوند مانند این سوال که وزن کلمه قضاة چیست؟
بهتر است از اینگونه موارد پرهیز کنیم

حساسیت سوالات امتحانی بالاست،بهتر است تنفر ایجاد نکنیم

درمسابقات طراحی سوالات معماگونه مشکلی ندارد
یادرکلاس بصورت مسابقه واطلاعات عمومی
اما درامتحانات خودداری کنید

سوال وجواب

چرا اینهمه فعلهای ثلاثی مزید درنهم آمده؟
جواب

عمدا آمده،بارهادیده شده که بچه های دبیرستان دریادگیری فعلهای ثلاثی مزید دراول دبیرستان قاطی میکردند
چون درراهنمایی ندیده بدند
به استناد این مشکل لازم دیدیم فعلهای معتل وثلاثی مزید بیاید وبا شکل آن آشنا شود
اما درسوالات از فعلهای صحیح وسالم استفاده شود
فقط کافیست بچه بداند این گونه فعلها نیز هستند

سوال
دانش آموز چگونه ترکیب وصفی راترجمه کند
که با مبتدا وخبر اشتباه نکند
پاسخ

دانش آموز باید درجمله معنی کند نه به صورت تک کلمه
مثال
التلمیذ النشیط
التلمیذ نشیط
وقتی درجمله باشد اشتباه نمیکند

پیشنهاد یکی ازهمکاران
بهتر است باروش اکتشافی هردوشکل رابنویسید وازدانش آموز بخواهید معنی کند
وتفاوتهارا بشناسد.
دراین صورت بیشتر درذهنش نقش میبندد

سوال
درباره درس ششم
آیا لازم است معلم روش تدریسش را برای یک نفرعوض کند؟
جواب
چون معلم خودش بوده
در پرونده او متوجه اشکالات خودش میشود
وروشش راعوض میکند
علت عقب ماندگی بسیاری ازجوامع در این است که استعدادها شناسایی نمی شوند وازهمه توقع یکسان داریم
درحالیکه باید به قابلیتها واستعدادهای آنها توجه کرد

سوال
درباره ویراستاری کتاب آیا نظر سنجی میشود؟

پاسخ
تا ۳۰ آذر فرصت ارسال نظر بود

درپایان از استاد اشکبوس جهت حضور درهمایش صمیمانه سپاسگزاریم.




طبقه بندی: کتاب عربی نهم،  یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،  اطلاع رسانی،  برگزاری جلسات، 
[ جمعه 9 بهمن 1394 ] [ 04:56 ب.ظ ] [ آمنه آقایی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب