تبلیغات
گروه آموزشی عربی راهنمایی متوسطه 1 منطقه 2 شهر تهران - گزارش کوتاه از سخنان استاد عباچی در همایش دبیران عربی شهر تهران
گروه آموزشی عربی راهنمایی متوسطه 1 منطقه 2 شهر تهران
هرکه توانش بیشتر ، ادعّایش کمتر و هرکه توانش کمتر ، ادعّایش بیشتر
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من



نغمه تلفیق عربی با کتب فارسی ازسال ۵۵ شروع شد

وبه همت شهید باهنر وشهید بهشتی این تلفیق صورت نگرفت وبعنوان اصلی از اصول قانون اساسی درآمد
اخیرا نغمه تلفیق با دینی وقرآن مطرح شد
هدف آموزش زبان عربی درایران فهم متون دینی وادبیات فارسی است
عربی بصورت گذشته اصلا مفید نبود
و بکار نمی آمد.
درگذشته عربی بازی شطرنج وریاضی بود واسلوب صحیح زبان آموزی روش سنتی نیست
اسلوب جدید روش تدریس عربی
خوب بخواند .خوب درک کند .خوب تشخیص دهدوخوب ترجمه کند . یعنی اسلوب شناخت
ملتمسانه از دبیران میخواهیم که به روش جدید تدریس کنند چراکه اگربهترین کتاب هم نوشته شودولی معلم تغییر نکند هیچ فایده ای نخواهد داشت .
وقتی بخوانیم ، شنیدن باعث میشود که مفهوم را درک کند .
سرفصل های دانشگاه هم متاسفانه سرفصل های مطلوبی نیست
این روشهای قدیم چندین سال به کارگرفته شد ونتیجه را دیدیم . حال چندسال هم با روش جدید وکتب جدید کارکنیم تا نتیجه را ببینیم
وقتی متن و واژه بیشتر خزریق میکنیم خودبه خود دانش اموز ذوق میکند وتشویق به ساختن میشود هرچندکه ساخت هدف ما نیت
تزریق
بآین روش متون یادمیگیرد و توانایی حاصل میکندکه صحبت کند هرچندکه این هم هدف نیست بلکه بالعرض حاصل میشود
متن را معلم باید بخواند و دانش اموز هم باید بخواند . خواندن هم خواهشمان این است که به گونه ای خوانده شود که دانش اموز لدت ببرد
واژه های درس باید تدریس شود
روش تدریس واژه ها
اگر کامپیوتراست از واژه پژوهی استفاده شود . اسمها در المعجم ال ندارند و فعلها به شکل ماضی مصارع امده
درواژه ها کلمات مترادف . متضاد ران‌ان دهید .کلماتی که دارای مراعات نظیر هست راحتما اشاره کنید . کلمات هم ریشه راحتما بگوید .
مثلا کلمه ابتدأ آیا کلمه هم ریشه ای دارد ؟
یا درّس که مثلا با تدریس و درس و تلمیذ و ... در یک ارتباط معنایی قرار می گیرند
نه اینکه واژه نامه را نگاه کنید و خداحافط
ریشه . مترادف . متضاد . مراعات نظیر دربخش المعجم هردرس بیان شود
مراعات نظیر کلماتی هستند که به لحاظ معنایی باهم مرتبط هستند
دربخش متن
متن حتما باید خوب خوانده شود و معلم مقابل دانش اموز اشنباه نکند .بنابراین بهتراست معلم خودش متن راقبلا خوانده باشد . و هم اینکه متن را شمرده بخواند .
کسانی میگویندمگر کتاب عربی تعلیمات دینی است که این همه آیه وحدیث دارد .
بایدگفت که عربی وسیله است برای همین آیات واحادیث . اگر اینها نباشد که دیگر عربی ، عربی نیست . عربی رابه خاطرهمینها می اموزد
درسوال ازکلمات ناهماهنگ حتما معلوم شودکه ازچه نظر ناهماهنگ است مثلا از نظرمعنا یا از نظر زمان
چراکه ممکن است دبیرازیک زاویه و دانش اموز از زاویه ای دیگر ببیند .
ودرغیراین صورت به شکلی طراحی شود که همه دانش اموزان یک برداشت داشته باشند
نقد سوالات

هم صبرتم   عبرتن  عرفوا علمنا شکل صحیح طرح سوال

وقتی سوال طراحی میکنید از عرفوا وعرفن همزمان استفاده نکنید زیرا هم معنی است و دانش آموز به اشتباه میفتد
درتمرین ۷ درس اول به هیچ عنوان شما دوفعل دریک ردیف نمی بینیدکه هم معنا باشند
معلمینی که دوست دارند کمی سخت ترسوال طرح کنند میتوانند مشابه جدول تمرین ۸ درس اول سوال طرح کنند
دراعداد نروید عذ ومعدود درس دهید . دانش اموز همین که بشنود خودش یادمیگیرد . عددها هم به شکل مونث فقط اورده شده


سخن برخی دبیران
ایا اگرساعت اضافی داریم مطالب اصافی بگوییم ؟
اگرساعت اضافی دارید برای دانش اموزان یک متن عربی بخوانید
شدیدا مخالف این هستم که عبارت غلط به دانش اموز داده شود .
ساختار نباید غلط باشد .این به لحاظ اموزشی زبان محکوم است .دانش اموز باید مرتب صحیح بشنود تا صحیح یاد بگیرد
بدانیم درس دوم . وزن و حروف اصلی
اینکه دانش اموز بفهمد ریشه بیشترکلمات عربی ۳حرف است
سعی کنید کلمات عربی که درفارسی به کاربرده میشوند رابه شکل جدول فاعل ومفعول دربدانیم تنظیم کنید
با زنگی کردن حروف دانش اموز به این نکته میرسد که ۳حرف مشترک به ترتیب پشت سرهم می ایند . آن هم درمقایسه کلمات
بعد از آن یک کلمه نوشته وازاو میخواهیم که وزنش را به دست اورد مشابه جدول مجالسه
وقبل از این دانش اموز خودش باید قاعده راپیداکند که ۳حرف اصلی براساس ف ع ل می باشد
تمارین هردرسی به شما یادمیدهد که درچه چهارچوبی باید ازدانش اموز مطلب بخواهید


یا ولدافعل....
تدریس...
تفعل وتفعلین انجام میدهی
افعل وافعلی انجام بده
قبلا مضارع رایاد گرفته ،ازهمکاران میخواهم ساختن آموزش ندهید
درگذشته ساختن را یاد میدادیم اما در روش جدید نیاز نیست
روی تخته دوفعل رامینویسیم
هم مذکر وهم مونث
از دانش آموز میخواهیم با نگاه کردن تفاوت امر ومضارع را بگوید
اگر درباره حرکت امر سوال شد میتوانیم با اشاره به مضارع جواب اورا بدهیم
اما از دانش آموز حرکت گذاری نمیخواهیم
دررشته های عمومی نیاز به توضیح قواعد نیست
چون اساس ساختن نیست دانش آموز باتکرار وشنیدن یاد میگیرد
[12:56, 10/31/2015]  +98 912 293 1420 : تدریس فعل امر درده دقیقه تا یک ربع ساعت کافی است
روش سنتی را کنار بگذارید وبا روش جدید تدریس کنید
کافیست فرق رادرظاهر ومعنی تشخیص دهد


عربی رااعراب گذاری شده میدهیم واو فقط باید تشخیص دهد






نوع مطلب : اطلاع رسانی، برگزاری جلسات، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 29 آبان 1394
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی